Josef Bailer - Academia.edu (original) (raw)
Papers by Josef Bailer
Tetrahedron, 1980
Abstract 1,3-Dithiane-1-N-p-chlorophenylimides (1,4-9) were prepared and their configuration and ... more Abstract 1,3-Dithiane-1-N-p-chlorophenylimides (1,4-9) were prepared and their configuration and conformation was determined by 1H and 13C NMR. The compounds were rearranged to the corresponding 2-(2'-amino-5'-chlorophenyl)-1, 3-dithianes (1U,4U,9U). The rearrangement reactions took place with ⩾95% stereospecifity. The mechanism of the reaction was investigated with the aid of analogs specifically deuterated at C-2.
Journal of Abnormal Psychology, Aug 1, 2006
Idiopathic environmental intolerance (IEI) refers to a polysymptomatic condition, similar to soma... more Idiopathic environmental intolerance (IEI) refers to a polysymptomatic condition, similar to somatoform disorders. Various processes seem to contribute to its yet unknown etiology. Attention and memory for somatic symptom and IEI-trigger words was compared among participants with IEI (n = 54), somatoform disorders (SFD; n = 44) and control participants (n = 54). Groups did not differ in a dot-probe task. However, in an emotional Stroop task, attention was biased in IEI and SFD groups toward symptom words but not toward IEI-trigger words. Only the IEI group rated trigger words as more unpleasant and more arousing, and participants remembered them better in a recognition task. These implicit and explicit cognitive abnormalities in IEI and SFD may maintain processes of somatosensory amplification.
Springer eBooks, 2010
ABSTRACT Verhaltenstherapie hat sich als eigener Forschungs- und Praxisbereich historisch seit ca... more ABSTRACT Verhaltenstherapie hat sich als eigener Forschungs- und Praxisbereich historisch seit ca. 1950 kontinuierlich entwickelt. Dies geschah in etwa zeitgleich in den USA, in England und in Südafrika, aber mit unterschiedlichen Schwerpunktsetzungen. In den USA wurden verhaltenstherapeutische Interventionen bevorzugt als praktische Anwendung der Gesetzmäßigkeiten des operanten Lernens entwickelt. Aus dieser Zeit stammt der wichtige Ansatz der funktionalen Analyse von problematischem Verhalten hinsichtlich seiner Kontrolle durch vorausgehende und nachfolgende Bedingungen. Funktionale Analysen lieferten die Basis für erfolgreiche Interventionen bei einer Vielzahl von Verhaltensstörungen, z. B. Stottern, Mutismus, aggressives oder selbstschädigendes Verhalten. Joseph Wolpe behandelte in Südafrika Angststörungen nach den Prinzipien der Konditionierung und der Gegenkonditionierung. Seine Ableitung der Methode der systematischen Desensibilisierung aus tierexperimentellen Befunden zur Angstentstehung und Angstlöschung wirkte modellhaft für die Entwicklung eff ektiver Interventionsmethoden aus der Grundlagenforschung.
In clinical practice, persistent somatic symptoms are regularly explained using a cognitive-behav... more In clinical practice, persistent somatic symptoms are regularly explained using a cognitive-behavioral model (CBM). In the CBM, predisposing, perpetuating, and precipitating factors are assumed to interact and to cause the onset and endurance of somatic symptoms. However, these models are rarely investigated in their entirety. Methods: We conducted an online-survey during the Corona pandemic. 2,114 participants from the general German population completed a number of questionnaires that measured different factors of the CBM. We used negative affectivity and neuroticism as predisposing factors, the fear of a COVID-19 infection as precipitating factor, and somatic symptoms, misinterpretation of bodily symptoms, attention allocation to bodily symptoms, and health anxiety as perpetuating factors. Moreover, we added behavioral variables (safety and avoidance behavior) as endpoints to the model. We tested the assumptions of the CBM by evaluating a structural equation model (SEM) that incorporated all factors of the model. Further, we conducted a psychological network analysis to exploratively study the relationships between the model's different factors. Results: Our SEM showed adequate fit. Network analyses revealed clustering in our data: Health anxiety and different cognitive factors are closely related, while somatic symptoms and negative affectivity are strongly associated. Conclusions: Our findings from a confirmatory and an exploratory approach give empirical support for the CBM, suggesting it as a suitable model to guide clinical practice. The network model additionally demonstrates the necessity to apply an individualized CBM for patients, depending on a preponderance of either PSS or health concerns.
Zeitschrift Fur Klinische Psychologie Und Psychotherapie, Apr 1, 2007
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Der Whiteley-Index (WI) ist ein international etablie... more Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Der Whiteley-Index (WI) ist ein international etabliertes Screening-Instrument zur Erfassung von Hypochondrie. Trotz großer Verbreitung herrscht Unklarheit über die faktorielle Struktur und Konstruktvalidität. Fragestellung: Kritische Überprüfung der Faktorenstruktur des WI. Methode: An einer umfangreichen Stichprobe von Studierenden (N = 1302) wurden sechs konkurrierende Modelle zur Faktorenstruktur des WI mittels konfirmatorischer Faktorenanalyse überprüft. Ergebnisse: Eine gute Modellpassung erzielte lediglich eine 2-faktorielle Lösung mit radikal reduzierter Itemanzahl. Auf Grund explorativer Analysen wurde ein alternatives 2-faktorielles Modell mit 10 Items realisiert und an einer zweiten Stichprobe (N = 804) konfirmatorisch repliziert. Zusammenhänge mit konvergenten und diskriminanten Außenkriterien belegen insbesondere die Konstruktvalidität des ersten Faktors "Krankheitsangst", während der zweite Faktor "Krankheitsüberzeugung und Beschwerden" abbildet. Schlussfolgerungen: Implikationen der Ergebnisse für die Anwendung des WI werden diskutiert. Schlüsselwörter: Hypochondrie, Krankheitsängste, Whiteley-Index, somatoforme Störung Critical testing of the factoral structure and construct validity of the Whiteley-Index-an established screening instrument to assess hypochondriasis Abstract. Background: The Whiteley-Index (WI) is a well established screening for hypochondriasis. Objective: To test the factorial structure of the WI and its construct validity. Methods: Six competitive models were checked in a confirmatory analysis within a random student sample (N = 1302). Results: Only the two dimensional model with a greatly reduced item number obtained a good fit. Based on exploratory and confirmatory factor analysis a new two-dimensional model with 10 items was implemented and confirmed with a second student sample (N = 804). Coherence, both with convergent and with discriminant external criteria, confirm validity especially of the first factor "disease phobia", whereas the second factor mainly includes "disease conviction and complaints". Conclusions: Implications of the findings for the usage of the WI are discussed.
Clinical Psychology & Psychotherapy, Apr 26, 2017
The aim of this study was to explore whether certain aspects of emotion dysregulation (i.e., face... more The aim of this study was to explore whether certain aspects of emotion dysregulation (i.e., facets of alexithymia and rumination) are more closely linked to hypochondriasis than to depression and vice versa. Methods: Nineteen patients with hypochondriasis (HYP), 33 patients with depression, and 52 healthy control participants completed the Toronto Alexithymia Scale, the Response Styles Questionnaire, and additional symptom and illness behaviour scales. A clinical interview was used to establish DSMIV diagnoses and to exclude all cases with more than one axis I diagnosis. Results: Depression patients reported more difficulties describing feelings and more symptom and selffocused rumination than both HYP patients and healthy individuals, whereas HYP patients differed only from healthy individuals in regard to more difficulties in identifying feelings and more symptomfocused rumination. Multiple regression analyses, including all assessed facets of emotion dysregulation, showed that the degree of somatoform features (somatic symptoms, health anxiety, and illness behaviour) was specifically predicted by higher difficulties in identifying feelings scores, whereas depressive symptom levels were specifically predicted by higher rumination scores. Conclusions: Specific associations were found between difficulties in identifying feelings and key features of HYP, whereas depression was linked to a more generalized pattern of emotion regulation deficits. Key Practitioner Message • Emotion dysregulation can be found in hypochondriasis and depression • Difficulties in identifying own feelings are specifically linked to somatic symptoms, health anxiety, and illness behaviour, whereas a more generalized pattern of emotion dysregulation is found in relation to depression • Further research is needed to investigate whether the effectiveness of current treatments for depression, hypochondriasis, health anxiety, and related disorders could be improved by additional emotion regulation interventions KEY W ORDS
Psychology & Health, Jul 31, 2017
If citing, it is advised that you check and use the publisher's definitive version for pagination... more If citing, it is advised that you check and use the publisher's definitive version for pagination, volume/issue, and date of publication details. And where the final published version is provided on the Research Portal, if citing you are again advised to check the publisher's website for any subsequent corrections.
Cognitive and Behavioral Practice, May 1, 2018
Cognitive and Behavioral Practice, Sep 1, 2022
European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, Aug 12, 2017
versus congruent (i.e., dangerous) categorizations of body symptoms. Thus, body-symptom cues seem... more versus congruent (i.e., dangerous) categorizations of body symptoms. Thus, body-symptom cues seem to trigger hyperactivity in salience and emotion processing brain regions in PHA. In addition, hyperactivity in brain regions involved in cognitive control and conflict resolution during incongruent categorization emphasizes enhanced neural effort to cope with negative implicit associations to body-symptom-related information in PHA. These results suggest increased neural responding in key structures for the processing of both emotional and cognitive aspects of body-symptom information in PHA, reflecting potential neural correlates of a negative somatic symptom interpretation bias.
Suchttherapie, Aug 22, 2011
Zeitschrift Fur Klinische Psychologie Und Psychotherapie, Oct 1, 2001
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Es existieren zwar viele Studien zu Verlauf und Outco... more Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Es existieren zwar viele Studien zu Verlauf und Outcome schizophrener Psychosen, doch in nur wenigen werden ersthospitalisierte Patienten prospektiv über einen hinreichend langen Zeitraum untersucht. Fragestellung: Wie verändern sich Symptomatik und soziales Funktionsniveau im Frühverlauf schizophrener Psychosen? Welche prognostischen Implikationen ergeben sich aus einer DSM-III-R-Diagnose (Schizophrenie versus andere Psychosen) bei Ersthospitalisierung? Methode: 5-Jahres-Verlauf und Outcome einer Follow-up-Stichprobe von 121 ersthospitalisierten schizophrenen Patienten (nach ICD-9) wurden mit standardisierten Instrumenten untersucht. Ergebnisse: Zum 5-Jahres-Follow-up erreichte die Hälfte der Patienten nur einen ungünstigen Outcome in der Negativsymptomatik (49%), der sozialen Behinderung (51%), den Sozialkontakten (61%) und dem Beschäftigungsniveau (51%). Nur wenige Patienten (20%) wiesen einen durchgängig günstigen Krankheitsverlauf auf, 42% zeigten eine wechselhaften und 38% einen chronischen Verlauf. Patienten, die die engen Schizophrenie-Kriterien nach DSM-III-R erfüllten, hatten signifikant ungünstigere Outcomes. Schlussfolgerungen: Der frühe Krankheitsverlauf schizophrener Psychosen ist immer noch relativ ungünstig.
Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie, Mar 13, 2019
To examine whether a 2-week attribution modification training (AMT) changes symptom severity, emo... more To examine whether a 2-week attribution modification training (AMT) changes symptom severity, emotional evaluation of health-threatening stimuli, and cognitive biases in pathological health anxiety. We randomized 85 patients with pathological health anxiety into an electronic diary-based AMT group (AMTG; n = 42) and a control group without AMT (CG; n = 43). Self-report symptom measures, emotional evaluation, attentional bias, and memory bias toward symptom and illness words were assessed with an emotional Stroop task, a recognition task, and an emotional rating task for valence and arousal. After the 2-week period, the AMTG compared with the CG reported lower symptoms of pathological health anxiety, F(1, 82) = 10.94, p < .01, ηp2 = .12, rated symptom, F(1, 82) = 5.56, p = .02, ηp2 = .06, and illness words, F(1, 82) = 4.13, p = .045, ηp2 = .05, as less arousing, and revealed a smaller memory response bias toward symptom words in the recognition task F(1, 82) = 12.32, p < .01, ηp2 = .13. However, no specific AMT effect was observed for the attentional bias. The results support the efficacy of a comparatively short cognitive intervention in pathological health anxiety as a possible add-on intervention to existing treatment approaches to reduce symptom severity, as well as abnormalities in health-related emotional evaluation and memory processes. (PsycINFO Database Record
Mmw-fortschritte Der Medizin, Feb 28, 2008
Zeitschrift Fur Klinische Psychologie Und Psychotherapie, Apr 1, 2002
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Anhedonie bezeichnet die eingeschränkte Fähigkeit, Lu... more Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Anhedonie bezeichnet die eingeschränkte Fähigkeit, Lust und Befriedigung, Freude und Vergnügen empfinden zu können. Schizophrene Patienten zeigen dieses emotionale Defizit häufiger und in ausgeprägterer Form als gesunde Probanden. Fragestellung: Handelt es sich bei der Anhedonie schizophrener Patienten um eine Störung der emotionalen Reaktivität? Methode: Die Fragestellung wurde an 8 hoch-anhedonischen Patienten (HA), 11 niedrig-anhedonischen Patienten und 19 bezüglich Geschlecht und Alter parallelisierten Kontrollprobanden untersucht. Der Trait-Charakter der Anhedonie wurde mit Daten aus einer Längsschnittstudie sichergestellt. Während die Probanden angenehme, neutrale und unangenehme Bilder betrachteten, wurden in einem ersten Durchgang der Lidschlagreflex, die Herzrate und die Hautleitfähigkeit gemessen. In einem zweiten Duchgang beurteilten die Probanden mit einer computergestützten Ratingskala, wie angenehm und erregend sie jedes der Bilder empfanden. Ergebnisse: Weder auf der Valenz-, noch auf der Erregungsdimension konnten bei den HA Beeinträchtigungen des subjektiven Erlebens festgestellt werden. Auch auf der physiologischen Ebene unterschieden sich die drei Gruppen nicht, alle Probanden zeigten eine valenzabhängige Schreckreflexmodulation und Herzratendezeleration und in allen drei Gruppen fehlte der Anstieg der Hautleitwertreaktionen bei emotionaler Stimulation relativ zu neutraler Stimulation. Schlussfolgerung: Mit den hier verwendeten Parametern konnten nahezu alle Standardeffekte emotionaler Stimulation beobachtet werden, eine reduzierte emotionale Reaktivität auf affektiv bedeutsame Bilder konnte bei den HA aber nicht nachgewiesen werden.
Psychotherapeut, Apr 24, 2018
Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie, Mar 10, 2011
Ziel der Studie war es, zu pr ü fen, ob das Vorliegen einer Pers ö nlichkeitsakzentuierung (PA) o... more Ziel der Studie war es, zu pr ü fen, ob das Vorliegen einer Pers ö nlichkeitsakzentuierung (PA) oder Pers ö nlichkeitsst ö rung (PS) einen Einfl uss hatte auf den Therapieverlauf und-ausgang. Die Verl ä ufe von 360 Patienten (Pt) mit komorbiden Achse-II-St ö rungen wurden w ä hrend ihrer ambulanten Behandlung zu 4 Zeitpunkten mithilfe des Beck Depressionsinventars (BDI) und der Symptom Checkliste (SCL-90-R) erhoben. Alle Gruppen zeigten auf beiden Symptomma ß en eine signifi kante Abnahme ü ber die Zeit, jedoch keinen signifi kanten Interaktionseff ekt Gruppe x Zeit. Pt mit PS wiesen im Verlauf beim BDI und GSI ü ber alle Zeitpunkte hinweg und Pt mit PA zu Beginn der Therapie h ö here Werte auf als Pt ohne PA / PS. In allen Gruppen zeigten sich im Pr ä-Post-Vergleich f ü r BDI und SCL-90-R mittlere bis gro ß e (0,62 < d < 1,45) Eff ekte. F ü r Behandler sind diese Ergebnisse ermutigend, da Pt mit PA / PS ä hnlich g ü nstig auf ambulante Verhaltenstherapie ansprechen wie Pt ohne komorbide PA / PS.
Zeitschrift Fur Klinische Psychologie Und Psychotherapie, 2004
Tetrahedron, 1980
Abstract 1,3-Dithiane-1-N-p-chlorophenylimides (1,4-9) were prepared and their configuration and ... more Abstract 1,3-Dithiane-1-N-p-chlorophenylimides (1,4-9) were prepared and their configuration and conformation was determined by 1H and 13C NMR. The compounds were rearranged to the corresponding 2-(2&#39;-amino-5&#39;-chlorophenyl)-1, 3-dithianes (1U,4U,9U). The rearrangement reactions took place with ⩾95% stereospecifity. The mechanism of the reaction was investigated with the aid of analogs specifically deuterated at C-2.
Journal of Abnormal Psychology, Aug 1, 2006
Idiopathic environmental intolerance (IEI) refers to a polysymptomatic condition, similar to soma... more Idiopathic environmental intolerance (IEI) refers to a polysymptomatic condition, similar to somatoform disorders. Various processes seem to contribute to its yet unknown etiology. Attention and memory for somatic symptom and IEI-trigger words was compared among participants with IEI (n = 54), somatoform disorders (SFD; n = 44) and control participants (n = 54). Groups did not differ in a dot-probe task. However, in an emotional Stroop task, attention was biased in IEI and SFD groups toward symptom words but not toward IEI-trigger words. Only the IEI group rated trigger words as more unpleasant and more arousing, and participants remembered them better in a recognition task. These implicit and explicit cognitive abnormalities in IEI and SFD may maintain processes of somatosensory amplification.
Springer eBooks, 2010
ABSTRACT Verhaltenstherapie hat sich als eigener Forschungs- und Praxisbereich historisch seit ca... more ABSTRACT Verhaltenstherapie hat sich als eigener Forschungs- und Praxisbereich historisch seit ca. 1950 kontinuierlich entwickelt. Dies geschah in etwa zeitgleich in den USA, in England und in Südafrika, aber mit unterschiedlichen Schwerpunktsetzungen. In den USA wurden verhaltenstherapeutische Interventionen bevorzugt als praktische Anwendung der Gesetzmäßigkeiten des operanten Lernens entwickelt. Aus dieser Zeit stammt der wichtige Ansatz der funktionalen Analyse von problematischem Verhalten hinsichtlich seiner Kontrolle durch vorausgehende und nachfolgende Bedingungen. Funktionale Analysen lieferten die Basis für erfolgreiche Interventionen bei einer Vielzahl von Verhaltensstörungen, z. B. Stottern, Mutismus, aggressives oder selbstschädigendes Verhalten. Joseph Wolpe behandelte in Südafrika Angststörungen nach den Prinzipien der Konditionierung und der Gegenkonditionierung. Seine Ableitung der Methode der systematischen Desensibilisierung aus tierexperimentellen Befunden zur Angstentstehung und Angstlöschung wirkte modellhaft für die Entwicklung eff ektiver Interventionsmethoden aus der Grundlagenforschung.
In clinical practice, persistent somatic symptoms are regularly explained using a cognitive-behav... more In clinical practice, persistent somatic symptoms are regularly explained using a cognitive-behavioral model (CBM). In the CBM, predisposing, perpetuating, and precipitating factors are assumed to interact and to cause the onset and endurance of somatic symptoms. However, these models are rarely investigated in their entirety. Methods: We conducted an online-survey during the Corona pandemic. 2,114 participants from the general German population completed a number of questionnaires that measured different factors of the CBM. We used negative affectivity and neuroticism as predisposing factors, the fear of a COVID-19 infection as precipitating factor, and somatic symptoms, misinterpretation of bodily symptoms, attention allocation to bodily symptoms, and health anxiety as perpetuating factors. Moreover, we added behavioral variables (safety and avoidance behavior) as endpoints to the model. We tested the assumptions of the CBM by evaluating a structural equation model (SEM) that incorporated all factors of the model. Further, we conducted a psychological network analysis to exploratively study the relationships between the model's different factors. Results: Our SEM showed adequate fit. Network analyses revealed clustering in our data: Health anxiety and different cognitive factors are closely related, while somatic symptoms and negative affectivity are strongly associated. Conclusions: Our findings from a confirmatory and an exploratory approach give empirical support for the CBM, suggesting it as a suitable model to guide clinical practice. The network model additionally demonstrates the necessity to apply an individualized CBM for patients, depending on a preponderance of either PSS or health concerns.
Zeitschrift Fur Klinische Psychologie Und Psychotherapie, Apr 1, 2007
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Der Whiteley-Index (WI) ist ein international etablie... more Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Der Whiteley-Index (WI) ist ein international etabliertes Screening-Instrument zur Erfassung von Hypochondrie. Trotz großer Verbreitung herrscht Unklarheit über die faktorielle Struktur und Konstruktvalidität. Fragestellung: Kritische Überprüfung der Faktorenstruktur des WI. Methode: An einer umfangreichen Stichprobe von Studierenden (N = 1302) wurden sechs konkurrierende Modelle zur Faktorenstruktur des WI mittels konfirmatorischer Faktorenanalyse überprüft. Ergebnisse: Eine gute Modellpassung erzielte lediglich eine 2-faktorielle Lösung mit radikal reduzierter Itemanzahl. Auf Grund explorativer Analysen wurde ein alternatives 2-faktorielles Modell mit 10 Items realisiert und an einer zweiten Stichprobe (N = 804) konfirmatorisch repliziert. Zusammenhänge mit konvergenten und diskriminanten Außenkriterien belegen insbesondere die Konstruktvalidität des ersten Faktors "Krankheitsangst", während der zweite Faktor "Krankheitsüberzeugung und Beschwerden" abbildet. Schlussfolgerungen: Implikationen der Ergebnisse für die Anwendung des WI werden diskutiert. Schlüsselwörter: Hypochondrie, Krankheitsängste, Whiteley-Index, somatoforme Störung Critical testing of the factoral structure and construct validity of the Whiteley-Index-an established screening instrument to assess hypochondriasis Abstract. Background: The Whiteley-Index (WI) is a well established screening for hypochondriasis. Objective: To test the factorial structure of the WI and its construct validity. Methods: Six competitive models were checked in a confirmatory analysis within a random student sample (N = 1302). Results: Only the two dimensional model with a greatly reduced item number obtained a good fit. Based on exploratory and confirmatory factor analysis a new two-dimensional model with 10 items was implemented and confirmed with a second student sample (N = 804). Coherence, both with convergent and with discriminant external criteria, confirm validity especially of the first factor "disease phobia", whereas the second factor mainly includes "disease conviction and complaints". Conclusions: Implications of the findings for the usage of the WI are discussed.
Clinical Psychology & Psychotherapy, Apr 26, 2017
The aim of this study was to explore whether certain aspects of emotion dysregulation (i.e., face... more The aim of this study was to explore whether certain aspects of emotion dysregulation (i.e., facets of alexithymia and rumination) are more closely linked to hypochondriasis than to depression and vice versa. Methods: Nineteen patients with hypochondriasis (HYP), 33 patients with depression, and 52 healthy control participants completed the Toronto Alexithymia Scale, the Response Styles Questionnaire, and additional symptom and illness behaviour scales. A clinical interview was used to establish DSMIV diagnoses and to exclude all cases with more than one axis I diagnosis. Results: Depression patients reported more difficulties describing feelings and more symptom and selffocused rumination than both HYP patients and healthy individuals, whereas HYP patients differed only from healthy individuals in regard to more difficulties in identifying feelings and more symptomfocused rumination. Multiple regression analyses, including all assessed facets of emotion dysregulation, showed that the degree of somatoform features (somatic symptoms, health anxiety, and illness behaviour) was specifically predicted by higher difficulties in identifying feelings scores, whereas depressive symptom levels were specifically predicted by higher rumination scores. Conclusions: Specific associations were found between difficulties in identifying feelings and key features of HYP, whereas depression was linked to a more generalized pattern of emotion regulation deficits. Key Practitioner Message • Emotion dysregulation can be found in hypochondriasis and depression • Difficulties in identifying own feelings are specifically linked to somatic symptoms, health anxiety, and illness behaviour, whereas a more generalized pattern of emotion dysregulation is found in relation to depression • Further research is needed to investigate whether the effectiveness of current treatments for depression, hypochondriasis, health anxiety, and related disorders could be improved by additional emotion regulation interventions KEY W ORDS
Psychology & Health, Jul 31, 2017
If citing, it is advised that you check and use the publisher's definitive version for pagination... more If citing, it is advised that you check and use the publisher's definitive version for pagination, volume/issue, and date of publication details. And where the final published version is provided on the Research Portal, if citing you are again advised to check the publisher's website for any subsequent corrections.
Cognitive and Behavioral Practice, May 1, 2018
Cognitive and Behavioral Practice, Sep 1, 2022
European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, Aug 12, 2017
versus congruent (i.e., dangerous) categorizations of body symptoms. Thus, body-symptom cues seem... more versus congruent (i.e., dangerous) categorizations of body symptoms. Thus, body-symptom cues seem to trigger hyperactivity in salience and emotion processing brain regions in PHA. In addition, hyperactivity in brain regions involved in cognitive control and conflict resolution during incongruent categorization emphasizes enhanced neural effort to cope with negative implicit associations to body-symptom-related information in PHA. These results suggest increased neural responding in key structures for the processing of both emotional and cognitive aspects of body-symptom information in PHA, reflecting potential neural correlates of a negative somatic symptom interpretation bias.
Suchttherapie, Aug 22, 2011
Zeitschrift Fur Klinische Psychologie Und Psychotherapie, Oct 1, 2001
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Es existieren zwar viele Studien zu Verlauf und Outco... more Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Es existieren zwar viele Studien zu Verlauf und Outcome schizophrener Psychosen, doch in nur wenigen werden ersthospitalisierte Patienten prospektiv über einen hinreichend langen Zeitraum untersucht. Fragestellung: Wie verändern sich Symptomatik und soziales Funktionsniveau im Frühverlauf schizophrener Psychosen? Welche prognostischen Implikationen ergeben sich aus einer DSM-III-R-Diagnose (Schizophrenie versus andere Psychosen) bei Ersthospitalisierung? Methode: 5-Jahres-Verlauf und Outcome einer Follow-up-Stichprobe von 121 ersthospitalisierten schizophrenen Patienten (nach ICD-9) wurden mit standardisierten Instrumenten untersucht. Ergebnisse: Zum 5-Jahres-Follow-up erreichte die Hälfte der Patienten nur einen ungünstigen Outcome in der Negativsymptomatik (49%), der sozialen Behinderung (51%), den Sozialkontakten (61%) und dem Beschäftigungsniveau (51%). Nur wenige Patienten (20%) wiesen einen durchgängig günstigen Krankheitsverlauf auf, 42% zeigten eine wechselhaften und 38% einen chronischen Verlauf. Patienten, die die engen Schizophrenie-Kriterien nach DSM-III-R erfüllten, hatten signifikant ungünstigere Outcomes. Schlussfolgerungen: Der frühe Krankheitsverlauf schizophrener Psychosen ist immer noch relativ ungünstig.
Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie, Mar 13, 2019
To examine whether a 2-week attribution modification training (AMT) changes symptom severity, emo... more To examine whether a 2-week attribution modification training (AMT) changes symptom severity, emotional evaluation of health-threatening stimuli, and cognitive biases in pathological health anxiety. We randomized 85 patients with pathological health anxiety into an electronic diary-based AMT group (AMTG; n = 42) and a control group without AMT (CG; n = 43). Self-report symptom measures, emotional evaluation, attentional bias, and memory bias toward symptom and illness words were assessed with an emotional Stroop task, a recognition task, and an emotional rating task for valence and arousal. After the 2-week period, the AMTG compared with the CG reported lower symptoms of pathological health anxiety, F(1, 82) = 10.94, p &amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;lt; .01, ηp2 = .12, rated symptom, F(1, 82) = 5.56, p = .02, ηp2 = .06, and illness words, F(1, 82) = 4.13, p = .045, ηp2 = .05, as less arousing, and revealed a smaller memory response bias toward symptom words in the recognition task F(1, 82) = 12.32, p &amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;lt; .01, ηp2 = .13. However, no specific AMT effect was observed for the attentional bias. The results support the efficacy of a comparatively short cognitive intervention in pathological health anxiety as a possible add-on intervention to existing treatment approaches to reduce symptom severity, as well as abnormalities in health-related emotional evaluation and memory processes. (PsycINFO Database Record
Mmw-fortschritte Der Medizin, Feb 28, 2008
Zeitschrift Fur Klinische Psychologie Und Psychotherapie, Apr 1, 2002
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Anhedonie bezeichnet die eingeschränkte Fähigkeit, Lu... more Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Anhedonie bezeichnet die eingeschränkte Fähigkeit, Lust und Befriedigung, Freude und Vergnügen empfinden zu können. Schizophrene Patienten zeigen dieses emotionale Defizit häufiger und in ausgeprägterer Form als gesunde Probanden. Fragestellung: Handelt es sich bei der Anhedonie schizophrener Patienten um eine Störung der emotionalen Reaktivität? Methode: Die Fragestellung wurde an 8 hoch-anhedonischen Patienten (HA), 11 niedrig-anhedonischen Patienten und 19 bezüglich Geschlecht und Alter parallelisierten Kontrollprobanden untersucht. Der Trait-Charakter der Anhedonie wurde mit Daten aus einer Längsschnittstudie sichergestellt. Während die Probanden angenehme, neutrale und unangenehme Bilder betrachteten, wurden in einem ersten Durchgang der Lidschlagreflex, die Herzrate und die Hautleitfähigkeit gemessen. In einem zweiten Duchgang beurteilten die Probanden mit einer computergestützten Ratingskala, wie angenehm und erregend sie jedes der Bilder empfanden. Ergebnisse: Weder auf der Valenz-, noch auf der Erregungsdimension konnten bei den HA Beeinträchtigungen des subjektiven Erlebens festgestellt werden. Auch auf der physiologischen Ebene unterschieden sich die drei Gruppen nicht, alle Probanden zeigten eine valenzabhängige Schreckreflexmodulation und Herzratendezeleration und in allen drei Gruppen fehlte der Anstieg der Hautleitwertreaktionen bei emotionaler Stimulation relativ zu neutraler Stimulation. Schlussfolgerung: Mit den hier verwendeten Parametern konnten nahezu alle Standardeffekte emotionaler Stimulation beobachtet werden, eine reduzierte emotionale Reaktivität auf affektiv bedeutsame Bilder konnte bei den HA aber nicht nachgewiesen werden.
Psychotherapeut, Apr 24, 2018
Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie, Mar 10, 2011
Ziel der Studie war es, zu pr ü fen, ob das Vorliegen einer Pers ö nlichkeitsakzentuierung (PA) o... more Ziel der Studie war es, zu pr ü fen, ob das Vorliegen einer Pers ö nlichkeitsakzentuierung (PA) oder Pers ö nlichkeitsst ö rung (PS) einen Einfl uss hatte auf den Therapieverlauf und-ausgang. Die Verl ä ufe von 360 Patienten (Pt) mit komorbiden Achse-II-St ö rungen wurden w ä hrend ihrer ambulanten Behandlung zu 4 Zeitpunkten mithilfe des Beck Depressionsinventars (BDI) und der Symptom Checkliste (SCL-90-R) erhoben. Alle Gruppen zeigten auf beiden Symptomma ß en eine signifi kante Abnahme ü ber die Zeit, jedoch keinen signifi kanten Interaktionseff ekt Gruppe x Zeit. Pt mit PS wiesen im Verlauf beim BDI und GSI ü ber alle Zeitpunkte hinweg und Pt mit PA zu Beginn der Therapie h ö here Werte auf als Pt ohne PA / PS. In allen Gruppen zeigten sich im Pr ä-Post-Vergleich f ü r BDI und SCL-90-R mittlere bis gro ß e (0,62 < d < 1,45) Eff ekte. F ü r Behandler sind diese Ergebnisse ermutigend, da Pt mit PA / PS ä hnlich g ü nstig auf ambulante Verhaltenstherapie ansprechen wie Pt ohne komorbide PA / PS.
Zeitschrift Fur Klinische Psychologie Und Psychotherapie, 2004