Wolf Diemer | University of Münster (original) (raw)
Papers by Wolf Diemer
Grundlagen der Symptomkontrolle
Springer eBooks, 2023
Grundlagen der Symptomkontrolle
Springer eBooks, 2016
Gastrointestinale Symptome
Springer eBooks, 2023
Anorexie-Kachexie-Syndrom
Repetitorium Palliativmedizin, 2013
Mangelernahrung, Substitution von Nahrung und Flussigkeit sind „Dauerbrenner“ in der Palliativver... more Mangelernahrung, Substitution von Nahrung und Flussigkeit sind „Dauerbrenner“ in der Palliativversorgung. Dabei spielen mehr als rein wissenschaftliche Betrachtungsweisen eine Rolle: So gilt es mittlerweile als gut belegt, dass die Infusion in der Sterbephase dem Patienten nicht nutzt. Gleichwohl erfolgt sie in stationaren Einrichtungen nahezu routinemasig. Insgesamt sind palliativmedizinische Strategien recht einfach zusammenzufassen: Beschwerden sind konsequent zu behandeln, behandelbare Ursachen zu korrigieren. Die naturliche Ernahrung sollte fett- und eiweisreich sein, dies kann durch entsprechende Rezepte, durch Supplemente oder hochkalorische Ernahrungslosung optimiert werden. Ist der naturliche Speiseweg gestort, kann kunstliche Ernahrung durch Sonden oder parenteral indiziert sein. Ist er intakt, hilft Medizintechnik leider wenig, Lebensverlangerung erfolgt zusammengefasst um die Zeitspanne zusatzlich notwendiger Hospitalisierung. Mithin ist kunstliche Ernahrung stets individuell mit dem Patienten gemeinsam zu entscheiden.
Repetitorium Palliativmedizin, 2013
Ethik in der Medizin, 2013
Die Arbeitsgruppe "ethik am lebensende" in der Akademie für ethik in der Medizin (AeM) hat zwei J... more Die Arbeitsgruppe "ethik am lebensende" in der Akademie für ethik in der Medizin (AeM) hat zwei Jahre intensiv soziale, rechtliche und ethische Fragen der suizidhilfe diskutiert. Bewusst hat sich die AG dabei nicht auf die Frage des ärztlich assistierten suizids beschränkt, sondern behandelt allgemein den umgang mit der Bitte um suizidhilfe, die an
Grundlagen der Symptomkontrolle
Repetitorium Palliativmedizin, 2019
Gastrointestinale Symptome
Repetitorium Palliativmedizin
Effect of selective flora suppression on colonization, infection, and mortality in critically ill patients: A one-year, prospective consecutive study
Critical Care Medicine
ABSTRACT
Palliative-Care-Teams vernetzen die Versorgung fortgeschrittener Tumorpatienten in Deutschland
Aufklärung – Nein danke?
Zeitschrift für Palliativmedizin
Selektive Florasuppression zur Infektionskontrolle in der operativen Intensivmedizin
ains · Anästhesiologie · Intensivmedizin
Patientenverfügungen –Ärzte nicht besser in der Vorsorge als die Allgemeinbevölkerung?
Zeitschrift für Palliativmedizin
Spezialisierte ambulante Palliativversorgung (SAPV) – Angebote und Formen
Patientenverfügungen, 2015
Wissen, Einstellung und Umgang mit Palliativmedizin und Krebsschmerztherapie bei Ärzten in Mecklenburg-Vorpommern 2008
Zeitschrift für Palliativmedizin, 2008
[Selective flora suppression for control of infection in surgical intensive care medicine]
Anästhesie, Intensivtherapie, Notfallmedizin, 1989
The question to be answered in this study was: Is prophylactic selective florasuppression advanta... more The question to be answered in this study was: Is prophylactic selective florasuppression advantageous compared to conventional antibiotic policy as far as microbial colonisation, infection, mortality and development of resistance are concerned? A prospective, consecutive, placebo-controlled study in two ICU's was carried out during four 6-months periods. 200 patients who were intubated for at least 3 days, required intensive care for a minimum of 5 days, and belonged to either class III or IV according to the "Therapeutic Intervention Scoring System" were included in the study. They received either placebo or the prophylaxis regimen described by Stoutenbeek et al., consisting of polymyxin E, tobramycin and amphotericin B. Oropharyngeal, tracheobronchial and rectal colonisation with aerobic gram-negative bacilli markedly decreased in the test groups. The rates of nosocomial bronchopulmonary infections (ICU I and II) and urinary tract infections (ICU II) were significan...
[Nosocomial infections in surgical intensive medicine. Results of a 5-year prospective study]
Anästhesie, Intensivtherapie, Notfallmedizin, 1990
All the ICU patients were continuously studied during the first quarter of 5 consecutive years fo... more All the ICU patients were continuously studied during the first quarter of 5 consecutive years for infections according to a standard protocol. The investigators--the infection control officer and a well-trained infection control nurse--decided if the patient was infected by referring to medical and nursing record, temperature charts, laboratory and x-ray reports and, where necessary, by clinical examination. Definitions and criteria for infections comply with the CDC and the algorithms of the Senic Project. Only the first quarter of each year from 1980-1984 was analysed. The first quarter of 1980 was analysed retrospectively, the following years were examined prospectively. In 1984 a new ICU (ICU I) in addition to the old ICU (ICU II) was opened. The two ICUs differ in building construction but have similar patients, nursing staff and medical standards. The frequency of nosocomial infection was not affected by the different building constructions. The number of patients surveyed wa...
Nosokomiale Infektionen in der operativen Intensivmedizin
AINS - Anästhesiologie · Intensivmedizin · Notfallmedizin · Schmerztherapie, 1990
Themenheft 7 "Chronische Schmerzen
ABSTRACT
Ethik in der Medizin, 2013
Grundlagen der Symptomkontrolle
Springer eBooks, 2023
Grundlagen der Symptomkontrolle
Springer eBooks, 2016
Gastrointestinale Symptome
Springer eBooks, 2023
Anorexie-Kachexie-Syndrom
Repetitorium Palliativmedizin, 2013
Mangelernahrung, Substitution von Nahrung und Flussigkeit sind „Dauerbrenner“ in der Palliativver... more Mangelernahrung, Substitution von Nahrung und Flussigkeit sind „Dauerbrenner“ in der Palliativversorgung. Dabei spielen mehr als rein wissenschaftliche Betrachtungsweisen eine Rolle: So gilt es mittlerweile als gut belegt, dass die Infusion in der Sterbephase dem Patienten nicht nutzt. Gleichwohl erfolgt sie in stationaren Einrichtungen nahezu routinemasig. Insgesamt sind palliativmedizinische Strategien recht einfach zusammenzufassen: Beschwerden sind konsequent zu behandeln, behandelbare Ursachen zu korrigieren. Die naturliche Ernahrung sollte fett- und eiweisreich sein, dies kann durch entsprechende Rezepte, durch Supplemente oder hochkalorische Ernahrungslosung optimiert werden. Ist der naturliche Speiseweg gestort, kann kunstliche Ernahrung durch Sonden oder parenteral indiziert sein. Ist er intakt, hilft Medizintechnik leider wenig, Lebensverlangerung erfolgt zusammengefasst um die Zeitspanne zusatzlich notwendiger Hospitalisierung. Mithin ist kunstliche Ernahrung stets individuell mit dem Patienten gemeinsam zu entscheiden.
Repetitorium Palliativmedizin, 2013
Ethik in der Medizin, 2013
Die Arbeitsgruppe "ethik am lebensende" in der Akademie für ethik in der Medizin (AeM) hat zwei J... more Die Arbeitsgruppe "ethik am lebensende" in der Akademie für ethik in der Medizin (AeM) hat zwei Jahre intensiv soziale, rechtliche und ethische Fragen der suizidhilfe diskutiert. Bewusst hat sich die AG dabei nicht auf die Frage des ärztlich assistierten suizids beschränkt, sondern behandelt allgemein den umgang mit der Bitte um suizidhilfe, die an
Grundlagen der Symptomkontrolle
Repetitorium Palliativmedizin, 2019
Gastrointestinale Symptome
Repetitorium Palliativmedizin
Effect of selective flora suppression on colonization, infection, and mortality in critically ill patients: A one-year, prospective consecutive study
Critical Care Medicine
ABSTRACT
Palliative-Care-Teams vernetzen die Versorgung fortgeschrittener Tumorpatienten in Deutschland
Aufklärung – Nein danke?
Zeitschrift für Palliativmedizin
Selektive Florasuppression zur Infektionskontrolle in der operativen Intensivmedizin
ains · Anästhesiologie · Intensivmedizin
Patientenverfügungen –Ärzte nicht besser in der Vorsorge als die Allgemeinbevölkerung?
Zeitschrift für Palliativmedizin
Spezialisierte ambulante Palliativversorgung (SAPV) – Angebote und Formen
Patientenverfügungen, 2015
Wissen, Einstellung und Umgang mit Palliativmedizin und Krebsschmerztherapie bei Ärzten in Mecklenburg-Vorpommern 2008
Zeitschrift für Palliativmedizin, 2008
[Selective flora suppression for control of infection in surgical intensive care medicine]
Anästhesie, Intensivtherapie, Notfallmedizin, 1989
The question to be answered in this study was: Is prophylactic selective florasuppression advanta... more The question to be answered in this study was: Is prophylactic selective florasuppression advantageous compared to conventional antibiotic policy as far as microbial colonisation, infection, mortality and development of resistance are concerned? A prospective, consecutive, placebo-controlled study in two ICU's was carried out during four 6-months periods. 200 patients who were intubated for at least 3 days, required intensive care for a minimum of 5 days, and belonged to either class III or IV according to the "Therapeutic Intervention Scoring System" were included in the study. They received either placebo or the prophylaxis regimen described by Stoutenbeek et al., consisting of polymyxin E, tobramycin and amphotericin B. Oropharyngeal, tracheobronchial and rectal colonisation with aerobic gram-negative bacilli markedly decreased in the test groups. The rates of nosocomial bronchopulmonary infections (ICU I and II) and urinary tract infections (ICU II) were significan...
[Nosocomial infections in surgical intensive medicine. Results of a 5-year prospective study]
Anästhesie, Intensivtherapie, Notfallmedizin, 1990
All the ICU patients were continuously studied during the first quarter of 5 consecutive years fo... more All the ICU patients were continuously studied during the first quarter of 5 consecutive years for infections according to a standard protocol. The investigators--the infection control officer and a well-trained infection control nurse--decided if the patient was infected by referring to medical and nursing record, temperature charts, laboratory and x-ray reports and, where necessary, by clinical examination. Definitions and criteria for infections comply with the CDC and the algorithms of the Senic Project. Only the first quarter of each year from 1980-1984 was analysed. The first quarter of 1980 was analysed retrospectively, the following years were examined prospectively. In 1984 a new ICU (ICU I) in addition to the old ICU (ICU II) was opened. The two ICUs differ in building construction but have similar patients, nursing staff and medical standards. The frequency of nosocomial infection was not affected by the different building constructions. The number of patients surveyed wa...
Nosokomiale Infektionen in der operativen Intensivmedizin
AINS - Anästhesiologie · Intensivmedizin · Notfallmedizin · Schmerztherapie, 1990
Themenheft 7 "Chronische Schmerzen
ABSTRACT
Ethik in der Medizin, 2013