Osteoporose aus der Sicht des Orthopäden (original) (raw)
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Osteoporose in der Unfallchirurgie
Der Unfallchirurg, 2005
1 Chi rur gi sche Kli nik und Po li kli nik, Lud wig-Ma xi mi li an-Uni ver si tät, Mün chen-In nenstadt · 2 In sti tut für Kli ni sche Ra dio lo gie, Lud wig-Ma xi mi li an-Uni ver si tät, Mün chen 3 Baye ri sches Os teo po ro se zen trum, Me di zi ni sche Kli nik III, Kli ni kum der Uni ver si tät, Mün chen-Groß ha dern Os teo po ro se in der Un fall chi rur gie Präva lenz und Ma nage ment Be wer tung T-Sco re (SD) Nor mal be fund ≥−1 Os teo pe nie −1 bis −2,5 Os teo po ro se (mess tech nisch) ≤−2,5 Os teo po ro se (ma ni fest) ≤−2,5 plus Frak tur
2005
Patients with fragility fractures have a significantly increased risk of sustaining additional fractures. Therefore one should consider avoidance of further fractures as the primary treatment principle. Since orthopaedic surgeons manage most of fragility fractures, but might not be well attuned to osteoporosis itself, it was the aim of the Bone and Joint Decade (BJD) and the International Osteoporosis Foundation (IOF) to survey orthopaedic surgeons in order to assess their knowledge of prevention, diagnosis, and treatment of osteoporosis. The multinational survey questionnaire was developed by a working group of national project co-ordinators in France, Germany, Italy, Spain, the United Kingdom, and New Zealand and based to some extent on an American survey. Following translation into the national language it was distributed in 2002 to the members of the orthopaedic societies to assess the management of prevention, diagnosis, and therapy of osteoporosis and fragility fractures, comparing both different health-care systems and different working environments. 5 700 questionnaires were distributed in Germany with a 20 percent response rate. As the main result of the German survey -- independent of the working environment -- a substantial deficit concerning training and knowledge about the management of prevention, diagnosis, and treatment of osteoporosis and fragility fractures was seen. In addition, the majority of participants requested educational opportunities to become qualified for a better disease control. In order to satisfy the increasing need for adequate management of prevention, diagnosis, and therapy of osteoporosis and fragility fractures, structured educational opportunities have to be offered to the German orthopaedic community. In the mean time first steps have been initiated: training courses to qualify as "Osteologe DVO" and the "White Book Osteoporosis", which was initiated by BJD and IOF and developed by several German medical societies and patient organisations it is based on the German DVO guidelines providing an evidence-based and structured overview concerning all relevant aspects of osteoporosis and fragility fractures.
Physiotherapeutische Interventionen bei Osteoporose
Zeitschrift Fur Rheumatologie, 2003
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Der Orthopäde im interdisziplinären Setting
Der Orthopäde, 2009
Leitthema Die Zahl von Patienten mit Rücken schmerzen nimmt dramatisch zu. Bei etwa 5-8% ist von der Entwick lung einer Chronifizierung auszuge hen [15]. Biographische und psycho soziale Daten prägen die Entwicklung der Chronizität wesentlich stärker als bisher berücksichtigt. Der übermä ßigen Schonung und resultierenden Dekonditionierung als Schmerzver meidungsverhalten ("fear avoidance beliefs") kommt eine zentrale symp tomfördernde Rolle zu [24]. Die wis senschaftliche Literatur bietet mittler weile genügend Daten dafür, dass die meisten der monomodalen Be handlungsmethoden beim chronifi zierten Rückenschmerz keine nach haltige Wirksamkeit entfalten und al lenfalls einen kurzfristigen Effekt er zielen [2, 17].
Osteoporose bei pneumologischen Erkrankungen
Wiener Klinische Wochenschrift, 2021
oder systemischen Glukokortikoiden (GC). Die inhalative GC Applikation bei Asthma ist oft schon im Kindes-und Jugendalter indiziert, aber auch interstitielle Lungenerkrankungen wie die chronisch organisierende Pneumonie, die Sarkoidose oder rheumatische Erkrankungen mit Lungenbeteiligung werden mit inhalativen oder oralen GC behandelt. Bei PatientInnen mit zystischer Fibrose kommt es durch die Malabsorption im Rahmen der Pankreasinsuffizienz, durch Hypogonadismus und chronische Inflammation mit erhöhter Knochenresorption zu einer Abnahme der
Versorgungswirklichkeit bei osteoporosebedingten Frakturen in der deutschen Unfallchirurgie
Der Unfallchirurg, 2008
Alle 3 Verfahren 1 (2,8%) 3 (6,1%) 0 4 (3,5%) Keine Angaben 4 (11,1%) 4 (8,2%) 3 (10,0%) 11 (9,6%) Nach DVO-Leitlinien a 17 (47,2%) 12 (24,5%) 5 (16,7%) 34 (29,6%) Rö-LWS Röntgenaufnahme Lendenwirbelsäule, DXA Doppelröntgen-Absorptiometrie, QCT quantitative Computertomographie; a DXA, ggf. Rö-LWS und/oder QCT.
Medizinische Klinik, 1998
The European "vertebral Osteoporosis Study (EVOS): Design and Methods in 8 German Study Centres El Background: The European Vertebral Osteoporosis Study (EVOS), a multinational multicenter cross sectional study, was aimed to deterrmne the prevalence of vertebral deformities, their risk factors and health impact. Methods: Between 1991 and 1993 4487 men and women aged 50 to 79 years were examined in 8 German study centres. Health impact, back pain and functional capacity were assessed in postal questionnaires. In medical interviews data was ,also collected on putative risk factors for osteoporosis including details on personal and medical history, drug use, diet, smoking, alcohol, exercise and gynaecological characteristics. Four thousand one hundred and twenty-two persons underwent a lateral X-ray examination of the thoracical and lumbar spine, representing a quarter of the l 6 000 European participants.
Langfristige Therapiekonzepte bei Osteoporose
Der Internist
ZusammenfassungDie Notwendigkeit einer Langzeittherapie bei Osteoporose, eine teils eingeschränkte Compliance, aber auch die Möglichkeit von erheblichen Nebenwirkungen bei einer pharmakologischen Osteoporosetherapie beschäftigen sowohl die medizinischen Richtlinien als auch die Betroffenen in vielfacher Weise. In dieser Übersicht wird auf den Stand der zur Verfügung stehenden Osteoporosepharmazeutika und die aktuellen wissenschaftlich fundierten Grundlagen einer langjährigen Anwendung, das potenzielle Monitoring und mögliche Therapieänderungen mit dem spezifischen Augenmerk auf künftige Entwicklungen eingegangen.