Classification of acetabular fractures. A systematic analysis of the relevance of computed tomography (original) (raw)
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Rechnergestützte CT-basierte Klassifikation von Acetabulumfrakturen
Informatik aktuell, 2002
Zusammenfassung. Die Wahl der korrekten Therapie von Acetabulumfrakturen ist unmittelbar abhängig von der exakten Klassifikation. Die richtige und erfolgreiche Therapie bestimmt wiederum das Outcome des Patienten. Insbesondere bei Behandlung von Acetabulumfrakturen ist die Einteilung in die geläufigen Klassifikationsschemata (Judet/Letournel, AO)-oft nur auf konventionellen Röntgenaufnahmen basierend-aber großen inter-und intrapersonellen Schwankungen unterworfen. Präoperativ angefertigte Computertomographien werden in den Klassifikationsprozess meist nicht einbezogen. Für die Beurteilung und Klassifikation von Acetabulumfrakturen anhand von Computertomographien wurden deshalb Methoden entwickelt, wobei der Beurteilung der Schwere der Destruktion der acetabulären Gelenkfläche besondere Bedeutung zukommt. Ausgehend von umschriebenen Arealen, die der Arzt auf den tomographischen Ansichten der Gelenkfläche kennzeichnet, wird ein 3D-Modell und eine 2D-Projektion berechnet. Diese Darstellungen ermöglichen es dem Arzt relevante Destruktionen auf einen Blick zu erkennen, deren Lage im 3D Raum zu erfassen und werden Grundlage einer neuartigen CT-basierten Klassifikation sein.
Operative Orthopädie und Traumatologie, 2009
Anatomic reduction and stable fixation by means of tissue- preserving surgical approaches. INDICATIONS Displaced acetabular fractures. Surgical hip dislocation approach with larger displacement of the posterior column in comparison to the anterior column, transtectal fractures, additional intraarticular fragments, marginal impaction. Stoppa approach with larger displacement of the anterior column in comparison to the posterior column. A combined approach might be necessary with difficult reduction. CONTRAINDICATIONS Fractures > 15 days (then ilioinguinal or extended iliofemoral approaches). Suprapubic catheters and abdominal problems (e.g., previous laparotomy due to visceral injuries) with Stoppa approach (then switch to classic ilioinguinal approach). Surgical hip dislocation: lateral decubitus position. Straight lateral incision centered over the greater trochanter. Entering of the Gibson interval. Digastric trochanteric osteotomy with protection of the medial circumflex femor...
Zeitschrift für Orthopädie und Unfallchirurgie, 2014
Acetabular fractures are rare injuries, but there is an increasing number of elderly people with ventral medial instability in cases of central subluxation of the femoral head in osteoporotic acetabular fractures. Common plate osteosynthesis cannot enable medial support of the quadrilateral surface. The new "acetabular wing plate" is anatomically shaped to fix the arcuate line and the quadrilateral surface. The plate pushes the femoral head back to lateral. The aim of this study was the biomechanical comparison with common plate concepts before clinical use of the new implant. For biomechanical testing eight artificial fracture models of the pelvis with anterior column fractures were used. They were implemented into a set-up of a one-leg stand model in the material test machine. Cyclical movements with axial pressure to the sacrum up to 250 N were given to the model. Fracture gap movement was measured with an optoelectronic 3D camera measuring system. In all pelvic models ...
Anatomy, pathomechanics, and classification of ankle fractures
Trauma und Berufskrankheit, 2004
Anatomie, Biomechanik und Klassifikation der Sprunggelenkfrakturen ren Sprunggelenk. Neuere biomechanische Studien,welche die Aktivierung motorischer Einheiten simulierten,haben zudem die Bedeutung der muskulären Stabilisierung des oberen Sprunggelenkes während des Abrollens unterstrichen [26]. Oberes und unteres Sprunggelenk interagieren eng miteinander und bilden eine Art Kardangelenk, welches die drei-dimensionale "Maulschellenbewegung" (Inversion) des Rückfußes, eine Kombination aus Supination,Plantarflektion und Adduktion und die entsprechenden entgegengesetzten Bewegungen bei der Eversion ermöglicht [15,51].Beide Gelenke sind Teil einer kinetischen Kette, welche sich über das gegenläufig rotierende Chopart-Gelenk auf den Mittelfuß fortsetzt. Die
Ankle fractures. Classification and standard operative treatment
2003
Successful treatment of an ankle fracture depends on a thorough understanding both of the fracture pattern and of the biomechanics of the ankle joint.Classification of the fracture with due consideration for its pathogenesis, as practised by Lauge-Hansen, combined with a sound understanding of ankle biomechanics should enable the surgeon to set up a treatment plan preoperatively in which equal importance is attached to the lesions of bone and of ligament(s).
Der Unfallchirurg, 2004
Open reduction and internal fixation is the treatment of choice for displaced acetabular fractures. The surgical approach depends on the fracture type, concomitant injuries, and general condition of the patient. The ilioinguinal approach provides a good exposure to the medial wall and is associated with an acceptable degree of surgical trauma. Exposure of the joint surface, however, is difficult when using the ilioinguinal approach. We report a case of a polytraumatized 39-year-old patient who sustained a posterior hip displacement and a two-column acetabular fracture. An osteotomy of the iliac ala was performed via an ilioinguinal approach to fragments of the acetabular surface that were displaced distally. Thereby, reposition of a craniolateral fragment was achieved without the need to extend the surgical approach or to perform a second incision.